PELIGALLERIA
SAVO * HELSINKI * SIBELIUS * SUOMI * SODAN JA RAUHAN TIE * HÄMEEN HÄRKÄTIE * KUNINKAANTIE * KARJALA * SUOMENLINNA * TUUSULANJÄRVI
SAVO * HELSINKI * SIBELIUS * SUOMI * SODAN JA RAUHAN TIE * HÄMEEN HÄRKÄTIE * KUNINKAANTIE * KARJALA * SUOMENLINNA * TUUSULANJÄRVI
PELIT ESITTELYSSÄ:

SAVO
Savolaisuus ei ole vain maantieteellinen alue tai mustakeltainen jousi- ja nuolivaakuna, vaan se on myös savolaisten ihmisten tapa suhtautua itseensä ja maailmaan. Eikä tämä savolaisuus aina aukene ulkopuolisille... Pelissä voit tutustua muun muassa siihen, missä on maailman napa? Missä on Pönttövuoren tunneli sekä mikä ja missä oli täisen Suomen ensimmäinen teollisuuslaitos? Mikä olikaan Minna Canthin merkitys suomalaisen yhteiskunnan muuttajana? Peli siis antaa näkemyksiä savolaisuuden ymmärtämiseksi.
Kielet: suomi ja savo
Pelin reitti kulkee seuraavien paikkakuntien läpi:
Mäntyharju, Pertunmaa, Hirvensalmi, Mikkeli, Kangasniemi, Pieksämäki, Juva, Joroinen, Varkaus, Leppävirta, Kuopio, Siilinjärvi, Lapinlahti, Pielavesi, Kiuruvesi, Iisalmi, Vieremä, Nilsiä, Juankoski, Kaavi, Tuusniemi, Heinävesi, Rantasalmi, Kerimäki, Punkaharju, Savonlinna, Sulkava, Puumala.
Tilaa verkkokaupasta!
Ja sama savoksi
Savolaesuus ei ou pelekästään paekka taekka mustakeltanen vuakuna, vuan se on myös sitä, mitenkä oekkeet immeiset kahttoo ihteesä ja arvioepi toesia. Eikä ne muut aena ymmärrä meijän tappoo ajatella, se kun on vähän omanlaesesa. Eihän tämäkkää tekele avvoo ihan kaekkee savolaesuuvesta, mutta jottae valloo tietämättömättii suavat. Esjmerkiks: Missähän mahttaa olla mualiman napa? Jottii pelekkeevät Pönttövuoren tunnelija, mutta missähän se on? Taekka mikkään ja missä olj meijän seutuloihen ensimmäenen ruukki? Minkälaenen mestarj olj Minna Canth suomalaisuuvven muokkoojana?
Tässä peljloutassa on mukana oekkeen nätisti paenettu laota, siäntö- ja historialäpyskä ja lisäks vielä noppa. Matkkoo tehhään noppoo nakkoomalla. Ja siäntöjä pittää nouvattoo ja historijjoo suap lukkee samalla kun pelloo. Yks asia on jotakuinnii varma: tätä peliä pelloomalla et sinä etkä muutkaa tule aenakkaa hölömömmäks!
Tilloo verkkokaapasta!

SUOMI - Finland
Suomi, tuo entinen Ruotsin valtakunnan itäosa ja Venäjän keisarikunnan autonominen suuriruhtinaskunta, itsenäistyi 1917. Miten näin kävi? Ja kuinka sisällissodan läpi käyneestä nuoresta tasavallasta tuli lopulta yksi maailman turvallisimmista ja vakaimmista maista? Tässä pelissä etsitään vastauksia näihin kysymyksiin ja tutustutaan yleisesti Suomen taipaleeseen 1800-luvun puolivälistä aina 2000-luvulle.
Historiallisten tapahtumien lisäksi pääset kiertämään Suomea ristiin rastiin sekä käymään tämän päivän kiinnostavissa kohteissa.
Tilaa verkkokaupasta
Finland
Finland, denna forna östra del av det svenska riket och det autonoma storfurstendömet i det ryska kejsardömet, blev självständigt 1917. Hur blev det så? Och hur kom det sig att den unga republik som gått igenom ett inbördeskrig slutligen blev till ett av de tryggaste och stabilaste bland världens länder. I det här spelet söker vi svar till dessa frågor och bekantar oss allmänt med Finlands resa från mitten av 1800-talet ända till 2000-talet.
Förutom de historiska händelserna får du möjligheten att vandra kors och tvärs i Finland samt besöka intressanta mål.
Beställ i webbutik
Finland
Finland, the former eastern part of the Swedish kingdom and autonomous grand duchy of the Russian empire, became independent in 1917. How did this come about? And how did a civil-war-torn young republic eventually become one of the safest and most stable countries in the world? In this game, you’ll seek answers to these questions and get a general overview of Finland’s journey from the mid-1800s all the way till the 2000s. In addition to historical events, you’ll get to crisscross Finland and visit interesting modern-day travel destinations.
The players’ movements around the game board are dictated by dice-throws and governed by a set of rules, which are supplemented by a history section.
Finnland
Finnland, einst Ostprovinz des Schwedischen Reiches und später autonomes Großherzogtum des Zarenreiches, wurde 1917 unabhängig. Wie ging das vor sich? Und wie wurde aus der vom Bürgerkrieg geschüttelten jungen Republik schliesslich eines der sichersten und stabilsten Länder? In diesem Spiel findest du Antworten auf diese Fragen und lernst ganz allgemein die Geschichte Finnlands von der Mitte des 19. Jahhunderts bis heute kennen.
Neben den historischen Ereignissen wanderst du auch kreuz und quer durch Finnland und triffst auf viele interessante Sehenswürdigkeiten. Auf dem Spielbrett bewegt man sich durch würfeln. Den Weg bestimmen Spielregeln, welche im historischen Teil mit Inhalt gefüllt werden.

SIBELIUS -Suomalainen mestari
Sibelius sävelsi Suomen maailmankartalle aikana, jolloin Suomi ei ollut edes itsenäinen valtio. Miten nuorena leskeksi jääneen äidin puoliorvosta pojasta tuli kunnioitettu mestari, joka seurusteli sujuvasti kuninkaiden ja presidenttien kanssa? Mutta mikä on synestesia ja miten se näkyi säveltäjän elämässä? Pelissä eletään Sibeliuksen lapsuutta Hämeenlinnassa ja vanhuutta Järvenpään Ainolassa, tutustutaan opiskeluvuosiin ulkomailla, matkaillaan yksin ja perheen kanssa maailmalla ja ollaan luomassa suomalaisuutta syntymässä olevalle kansakunnalle. Pelilaudalla edetään noppaa heittämällä. Kulkua ohjaavat säännöt, joita täydentää historiaosuus.
Tilaa verkkokaupasta
Finsk mästare
Sibelius förde med sin tonsättning Finland på världskartan i en tid då Finland inte ens var en självständig stat. Hur kom det sig att den halv
föräldralösa sonen av en moder som tidigt hade blivit änka, blev en högaktad mästare som flytande umgicks med konungar och presidenter? Men vad är synestesi och hur kom den till synes i komponistens liv? I spelet lever man med Sibelius barndom i Tavastehus och ålderdom i Ainola i Järvenpää, bekantar sig med studieåren utomlands, reser ensam och med familj ute i världen och håller på med att skapa finskhet för en nation som just står inför sin tillkomst. På spelbrädet avancerar man genom att kasta tärning. Avancerandet leds av reglerna som kompletteras av en historisk del.
Beställ i webbutik
The Finnish maestro
Sibelius’ compositions drew Finland’s borderlines into the world map, in an age when the state of Finland had yet to attain its independence. How did this semi-orphan son of a young widow grow into a revered maestro, who rubbed shoulders with kings and presidents? And what is synesthesia, and how did it affect the composer’s life? In this game, you can relive Sibelius’ childhood in Hämeenlinna and his final years in Ainola in Järvenpää, join him in his studies abroad, take part in both his solitary and family travels around the world, and witness the creation of a Finnish identity for a fledgling nation. The players’ movements around the game board are dictated by dice-throws and governed by a set of rules, which are supplemented by a history section.
Order in webstore

HELSINKI
Helsingin kaupunki perustettiin vuonna 1550, suuriruhtinaskunnan pääkaupunki siitä tuli vuonna 1812. Mutta mitä kaikkea historian saatossa onkaan tapahtunut? Historiallinen lautapeli Helsinki valottaa pääkaupunkimme perustamista ja kasvua. Pelin kuluessa tapaat Helsingin palon sytyttäneen renki Lindqvistin, arkkitehti Carl Ludvig Engelin tekemässä suuria suunnitelmia sekä Venäjän keisarinna Alexandran hänen vieraillessaan Helsingissä. Tutustut vesilentosatamaan ja sairaanhoidon kehittymiseen kuin myös Päivälehden ja Stockmannin vaiheisiin.
Pelilaudalla edetään noppaa heittämällä. Kulkua ohjaavat säännöt, joita täydentää historiaosuus.
STADI eli slangiksi säännöt
Miks stadi grundattii Vanhankaupungi lahdel ja miks se flytattii sielt pois? Näist ja monest muust kertoo Stadi-peli!
Stiggaa noppaa flyttaa merkkii nii sä hiffaat. Gliffaa reissuu!
Tilaa verkkokaupasta
HELSINGFORS
Helsingfors stad grundades år 1550 och blev storfurstendömets huvudstad år 1812. Vad allt har det egentligen hänt under historiens gång? Det historiska brädspelet Helsingfors upplyser om vår huvudstads grundande och tillväxt. Under spelets gång träffar du bl.a. drängen Lindqvist, som antände Helsingfors – branden, arkitekten Carl Ludvig Engel med sina stora planer samt Rysslands kejsarinna Alexandra under hennes besök i Helsingfors. Därtill bekantar du dig med sjöflygplanshamnen och utvecklingen inom hälsovården samt med olika skeden i Päivälehti-dagbladets och Stockmanns historia. Framåt på spelbrädet tar du dig genom att kasta tärning. Spelets gång styrs av spelregler som kompletteras av en historisk bakgrundsberättelse.
Beställ i webbutik
KARJALA - runon ja rajan mailla
Tässä pelissä tutustutaan tapahtumiin ja ilmiöihin Karjalassa ja itäisellä rajaseudulla vuosisatojen saatossa. Pelin myötä tehdään tuttavuutta karjalaiseen ruokaperinteeseen, mennään Pirunkirkkoon sekä käydään läpi legenda Pahasta Pajarista. Mutta mikä on Häntäkaupunki? Ja mitä Venäjän vallankumoukselliset tekivät Suomen Suuriruhtinaskunnassa? Pelin kuluessa saadaan valaistusta myös näihin kysymyksiin. Tilaa verkkokaupasta |
KUNINKAANTIE
Peli, kuten itse Kuninkaantiekin, lähtee Suomen Turusta ja päättyy Ruotsin vanhan valtakunnan lujaan itäiseen linnoitukseen, Viipuriin. Pelin aikana käydään 27 paikkakunnalla nykyisessä ja entisessä Suomessa. Paikkakuntien kohdalla ei avata sinällään niiden perustamishistoriaa, vaan keskitytään kertomaan jostain merkittävästä paikkakuntaan liittyvästä asiakokonaisuudesta. Pelissä törmätään keisareihin, kuninkaisiin ja jopa haamuun. Tilaa verkkokaupasta Också på svenska! |
HÄMEEN HÄRKÄTIE
Peli johdattaa pelaajan aikamatkalle menneisyyteen. Se kertoo Hämeen Härkätien ihmisistä, kohteista ja ilmiöistä Suomen esihistoriasta ja viikinkien ajasta aina autoliikenteen kehittymiseen asti. Pelissä tapaat mm. suomen kirjakielen isän Mikael Agricolan, kuningas Kustaa Vaasan sekä postiratsastajan ja eurooppalaisia pyhiinvaeltajia. Tilaa verkkokaupasta |
![]() TUUSULANJÄRVI
Peli johdattaa pelaajan Kultakauden taiteilijoiden historiaan ja toimii samalla hyvänä oppaana Tuusulanjärven maisemiin. Se vie aikamatkalle menneeseen reilun sadan vuoden taakse, jolloin syntyi Tuusulanjärven Taiteilijayhteisö. Pelissä esiintyvät mm. taidemaalarit Pekka Halonen ja Eero Järnefelt sekä säveltäjämestari Jean Sibelius ystävänsä kirjailija Juhani Ahon kanssa. Tilaa verkkokaupasta |
SUOMENLINNA
Peli kertoo ihmisistä ja tapahtumista alkaen Suomenlinnan rakentamisesta aina entisen ruotsalaisen ja venäläisen merilinnoituksen ristimiseen Suomenlinnaksi. Pelissä tapaat mm. Suomenlinnan suunnittelija Augustin Ehrensvärdin, tekniikkanero Daniel Thunbergin, Ruotsin kuninkaan ja Venäjän tsaarin sekä suomalaisia ruotumiehiä rakennustöissä. Tilaa verkkokaupasta |
SODAN JA RAUHAN TIE -PELI
Pelissä liikutaan aikajanalla Nuijasodasta Ison vihan kautta aina Häjyjen aikaan saakka.Tapahtumat sijoittuvat maantieteellisesti Pohjanmaan lakeuksille, sieltä Merenkurkun yli Uumajaan ja takaisin Vaasaan. Siinä esiintyvät mm. Jaakko Ilkka sekä Klaus Fleming sekä törmätään Isontalon Anttiin ja Rannanjärveen. Pelin kohteet: Vanha Vaasa, Mustasaari, Laihia, Vähäkyrö, Isokyrö, Ylistaro, Ilmajoki, Seinäjoki, Alavus, Ähtäri, Kuortane, Lapua, Härmä, Uusikarlepyy, Oravainen, Vöyri, Maksa-maa, Sävar, Uumaja, Merenkurkku, Vaasa. Tilaa verkkokaupasta Också på svenska! |
Suomen Historiapelit / info@historiapelit.fi / Pekka 0400 520 404 / Tarja 040 727 2535
Y-tunnus: 1074116-0